Co zakwasza organizm?

Zakwaszenie organizmu może mieć wiele różnych przyczyn. Do najważniejszych zaliczamy:

  • nadmierny lub długotrwały wysiłek fizyczny, ale też nadwaga i brak ruchu,
  • dieta bogata w pokarmy, które powodują wzrost stopnia zakwaszenia organizmu, ale również taka, która nie zapewnia dostarczenia odpowiedniej ilości witamin i mikroelementów,
  • używki – głównie kawa i herbata (z wyjątkiem zielonej), ale również papierosy i alkohol,
  • leki – największą rolę przypisuje się lekom przeciwbólowym,
  • sytuacje stresowe,
  • niektóre choroby przebiegające z gorączką, zaburzenia funkcjonowania nerek.

Istotnym elementem wpływającym na zakwaszenie organizmu jest dieta. W tabeli podano produktu, które mogą sprzyjać temu zjawisku. Podzielono je na takie, które robią to silnie oraz takie, które mają słabszy wpływ na zakwaszenie.

Grupa produktów Silne zakwaszenie organizmu Słabsze zakwaszenie organizmu
Owoce Borówki
Żurawina
Śliwki (zwłaszcza suszone)
Wiśnie
Czereśnie
Warzywa Ziemniaki
Fasola (biała, szparagowa)
Rabarbar
Szpinak
Nabiał Ser biały
Mleko
Masło
Jogurty
Kefiry
Maślanka
Produkty zbożowe Chleb pszenny
Makarony
Zboża (pszenica)
Chleb razowy, orkiszowy, żytni
Zboża (owies, żyto, gryka, kukurydza, ryż)
Kasza gryczana
Mięso Mięso wieprzowe
Wołowina
Owoce morza (krewetki, małże, ostrygi)
Baranina
Drób (kurczak, kaczka, gęś)
Ryby
Słodycze Ciasta
Torty
Budynie
Lody
Owoce kandyzowane
Owoce z puszki
Dżemy
Cukier (biały, brązowy)
Inne Soki owocowe słodzone
Orzeszki ziemne (arachidowe)
Wino (głównie czerwone)
Orzechy (nerkowca, pistacje)
Ocet
Majonez
Musztarda